Wdż klasa V
Organizacja zajęć
Kto prowadzi zajęcia?
mgr Barbara Kalinowska
Jak wygląda organizacja zajęć?
Jeden semestr w klasie 5, nie mniej niż 14 godzin w semestrze (1 godzina w tygodniu) w tym 9 lekcji z całą klasą i 5 z podziałem na grupy (dziewczyny - chłopcy).
Kiedy odbywają się lekcje WDŻ?
Raz w tygodniu, zawsze przed pierwszą lub po ostatniej lekcji danego dnia. W trakcie zajęć z podziałem na grupy co dwa tygodnie (w jednym tygodniu dziewczyny w drugim chłopcy).
Czy zajęcia WDŻ są obowiązkowe?
Zajęcia wychowania do życia w rodzinie to zajęcia pozalekcyjne, w związku z tym nie są obowiązkowe, uczeń nie musi w nich uczestniczyć pod warunkiem, że rodzice pisemnie zrezygnują z jego udziału w zajęciach. Jeżeli uczeń uczestniczy w zajęciach, zostaje to odnotowane na świadectwie szkolnym.
W jaki sposób zrezygnować z nich?
Rozporządzenie mówi, że uczeń nie musi uczestniczyć w zajęciach, jeżeli rodzice złożą dyrektorowi szkoły pisemną rezygnację z udziału w nich. Treść rezygnacji znajduje się w zakładce „rezygnacja”.
Czy z tego przedmiotu są oceny?
Uczniowie na zajęciach nie otrzymują ocen z przedmiotu, natomiast zachowanie podlega ocenie punktowej jak na każdej innej lekcji.
Czy potrzebny jest podręcznik i zeszyt?
Uczniowie nie muszą mieć podręczników, obowiązuje zeszyt 16 kartkowy.
Z jakiego programu korzysta nauczyciel?
Wędrując ku dorosłości. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klasy 5 szkoły podstawowej. Teresa Król.
TEMATYKA
Lekcja 1 Gdzie dom, tam serce twoje.
Lekcja 2 Rodzina – moje okno na świat.
Lekcja 3 Emocje i uczucia.
Lekcja 4 Porozmawiajmy.
Lekcja 5 Świętowanie.
Lekcja 6 Zaplanuj odpoczynek.
Lekcja 7 Mądry wybór świecie gier.
Lekcja 8 Uprzejmość i uczynność.
Lekcja 9 Poszukiwany przyjaciel.
Lekcja 10 Moje ciało (lekcja dla grupy dziewcząt).
Lekcja 11 Moje ciało (lekcja dla grupy chłopców).
Lekcja 12 Dojrzewanie fizyczne dziewcząt.
Lekcja 13 Dojrzewanie fizyczne chłopców.
Lekcja 14 Dbam o higienę (lekcja dla grupy dziewcząt).
Lekcja 15 Dbam o higienę (lekcja dla grupy chłopców).
Lekcja 16 Zdrowy styl życia (lekcja dla grupy dziewcząt).
Lekcja 17 Zdrowy styl życia (lekcja dla grupy chłopców).
Lekcja 18 Zrozumieć siebie i innych (lekcjach dla dziewcząt)
Lekcja 19 Zrozumieć siebie i innych (lekcjach dla chłopców)
Treści nauczania, wymagania w klasie V
1. O budowaniu bliskich relacji
w rodzinie
• rodzina miejscem zaspokojenia potrzeb człowieka (biologicznych, fizycznych, emocjonalnych, intelektualnych, i duchowych),
• budowanie relacji a uczucia, postawy i zachowania,
• rodzaje uczuć,
• sposoby wyrażania i komunikowania uczuć, w tym wyrażanie postawy miłości do najbliższych.
2. Formacyjna rola rodziny w zakresie:
• przekazywania wiedzy o życiu, człowieku i świecie,
• kształtowania postaw,
• ćwiczenia umiejętności,
• tworzenia hierarchii wartości,
• uczenia norm i zgodnych z nimi zachowań.
3. Komunikacja w rodzinie
• czynniki wspierające komunikację w rodzinie,
• najczęstsze przyczyny konfliktów rodzinnych,
• umiejętność przepraszania i wybaczania.
4. Czas wolny
• sposoby wykorzystania czasu wolnego; rozwijanie pasji, zainteresowań,
• umiejętność organizowania świętowania i kultywowania tradycji rodzinnych, narodowych i regionalnych,
• rola kontaktów ze światem kultury i przyrodą,
• savoir-vivre – właściwe zachowania w kontakcie z przyrodą, w miejscach związanych z kulturą i w domu.
5. Budowanie relacji koleżeńskich i przyjacielskich
• umiejętność tworzenia relacji międzyludzkich,
• znaczenie relacji międzyosobowych w rozwoju społeczno-emocjonalnym,
• podtrzymywanie więzi koleżeńskich i przyjacielskich,
• warunki przyjaźni,
• przyjaźń szkołą charakteru,
• pozytywny stosunek do niepełnosprawnych kolegów i przyjaciół.
6. Problemy rozwoju psychofizycznego dziewcząt i chłopców
• odmienność tempa rozwoju nastolatków,
• akceleracja – przyspieszenie rozwoju fizycznego,
• labilność emocjonalna w okresie pokwitania,
• wyjaśnienie wątpliwości związanych z rozwojem adolescentów.
7. Media – zalety i minusy
• świadome korzystanie ze środków społecznego przekazu,
• wybór określonych treści,
• limitowanie czasu poświęconego mediomMetody i formy
W realizacji programu WDŻ zastosowano różnorodne metody pracy, wymagające aktywnego, kreatywnego podejścia nauczyciela w przekazywaniu treści przedmiotu. Obecne są metody aktywizujące, nowe technologie i techniki multimedialne z prezentacjami znacząco przybliżającymi tematykę omawianych zagadnień. Do środków dydaktycznych wzbogacających przekaz treści należą też filmy. Uzupełnienie realizacji przedmiotu stanowić mogą karty pracy zachęcające do zaangażowania, wspomagające procesy rozwojowe w indywidualnej aktywności.